Tuesday, 4 March 2025

The Twenty-One Supreme Aspects of the Dharma

The great Indian scholar and yogi, Lama Atisha

The Twenty-One Supreme Aspects of the Dharma 

by Ārya Atiśa

Khutön Tsöndrü Yungdrung, Ngok Lekpé Sherab, and Dromtön Gyalwé Jungné, the following inquiry was posed to Ārya Atiśa: What are the most excellent aspects of Dharma practice?
To this, Ārya Atiśa provided the following response:

1. The optimal form of knowledge is to comprehend the significance of Non existence of Self.

 2. The most excellent virtue is the maintenance of a disciplined mindset.

3. The highest quality is to possess a great altruistic mind.

4. The most effective pedagogical approach entails the consistent and meticulous monitoring of one's cognitive processes.

5. The most effective antidote to mental delusions is the understanding that nothing exists in reality, as it appears to the ordinary preception.

6. The optimal behaviour is nonconformity with worldly concerns.

7. The highest realisation is the decrease of negative emotions.

8. The most significant indication of accomplishment is the reduction of desire.

9. The most effective form of generosity is characterised by non-attachment.

10. The highest morality is defined as peace of mind.

11. The optimal form of patience is humbleness.

12. The optimal level of diligence is the renunciation of all unnecessary worldly pursuits.

13. The optimal state of mental concentration arises from a mind that is devoid of artifice.

14. The highest wisdom is to be free from any egoistic attitude regarding all phenomena.

15. The optimal instructor is one who identifies and challenges the student's personal deficiencies and shortcomings.

16. The most effective pedagogical approach entails the identification of these deficiencies.

17. The optimal accompaniment is that of mindfulness and awareness.

18. The most effective motivators are often perceived as opponents, impediments, pathologies and afflictions.

19. The most effective approach is to refrain from any form of alteration or fabrication, allowing natural processes to unfold.

20. The most effective form of assistance lies in introducing the concept of Dharma, or Wholesome transformation.

21. Likewise, it is the transformation of the mind in the Dharma that is the optimal means of receiving help.

Translated and edited by Geshe Gedun Tharchin

Rome: 04.03.2025


༄༅། །ལམ་གྱི་ཆོས་མཆོག་ཉེར་གཅིག

ཁུ་རྔོག་འབྲོམ་གསུམ་གྱིས། ཇོ་བོ་ལ།
ལམ་གྱི་ཆོས་ཐམས་ཅད་ཀྱི་མཆོག་གང་
ལགས་ཞུས་པས།
ཇོ་བོའི་ཞལ་ནས། 

མཁས་པའི་མཆོག་བདག་མེད་ཀྱི་དོན་རྟོགས་པ་ཡིན།
བཙུན་པའི་མཆོག་སེམས་རྒྱུད་ཐུལ་བ་ཡིན།
ཡོན་ཏན་གྱི་མཆོག་ཕན་སེམས་ཆེ་བ་ཡིན།
གདམས་ངག་གི་མཆོག་རྟག་ཏུ་རང་སེམས་ལ་ལྟ་བ་ཡིན།
གཉེན་པོའི་མཆོག་གང་ཡང་རང་བཞིན་མེད་པར་ཤེས་པ་ཡིན།
སྤྱོད་པའི་མཆོག་འཇིག་རྟེན་དང་མི་མཐུན་པ་ཡིན།
དངོས་གྲུབ་ཀྱི་མཆོག་ཉོན་མོངས་པ་ཇེ་ཆུང་ལ་སོང་བ་ཡིན།
གྲུབ་རྟགས་ཀྱི་མཆོག་འདོད་པ་ཇེ་ཆུང་ལ་སོང་བ་ཡིན།
སྦྱིན་པའི་མཆོག་མ་ཆགས་པ་ཡིན།
ཚུལ་ཁྲིམས་ཀྱི་མཆོག་སེམས་ཞི་བ་ཡིན།
བཟོད་པའི་མཆོག་དམན་ས་བཟུང་བ་ཡིན།
བརྩོན་འགྲུས་ཀྱི་མཆོག་བྱ་བ་ཐོངས་པ་ཡིན།
བསམ་གཏན་གྱི་མཆོག་བློ་མ་བཅོས་པ་ཡིན།
ཤེས་རབ་ཀྱི་མཆོག་གང་ལ་ཡང་ངར་འཛིན་མེད་པ་ཡིན།
དགེ་བའི་བཤེས་གཉེན་གྱི་མཆོག་འཚང་ལ་རྒོལ་བ་ཡིན།
གདམས་ངག་གི་མཆོག་འཚང་ཐོག་ཏུ་འབེབས་པ་ཡིན།
གྲོགས་ཀྱི་མཆོག་དྲན་པ་དང་ཤེས་བཞིན་ཡིན།
བསྐུལ་མའི་མཆོག་དགྲ་བགེགས་དང་ན་ཚ་སྡུག་བསྔལ་ཡིན།
ཐབས་ཀྱི་མཆོག་བཅས་བཅོས་མེད་པ་ཡིན།
ཕན་བཏགས་བའི་མཆོག་ཆོས་ལ་བཙུད་པ་ཡིན།
ཕན་ཐོགས་པའི་མཆོག་ཆོས་ལ་བློ་སྣ་འགྱུར་བ་ཡིན།
ཞེས་གསུངས་སོ། །