རྒྱུ་དང་རྐྱེན་འདུས་ནས་བྱས་པའི་ཆོས་རྣམས་མི་རྟག་པ་སྟེ་སྐད་ཅིག་སྐད་ཅིག་ནས་སྐྱེ་བ་དང་འཇིག་པའི་ཆོས་ཅན་ཡིན།།
ལས་དང་ཉོན་མོངས་ཀྱི་ཟག་པའམ་ཉེས་པ་དང་བཅས་པའི་ཆོས་གང་ཞིག་སྡུག་བསྔལ་གྱི་རང་བཞིན་ཏེ་ཡིད་མི་བདེ་བ་སྟེར་བར་བྱེད།།
འཁོར་བ་དང་མྱང་འདས་ཀྱི་ཆོས་ཐམས་ཅད་རང་བཞིན་གྱིས་སྟོང་པ་སྟེ་བློས་ཕར་བཏགས་ཙམ་ལས་རང་ངོས་ནས་གྲུབ་པ་གང་ཡང་མེད་པས་བདག་མེད་པ་ཡིན།།
མྱ་ངན་གྱི་སེམས་ལས་འདས་པའམ་བདག་འཛིན་གྱི་འཁྲུལ་སྣང་གི་སྡུག་ངལ་མེད་པའི་སེམས་ནི་ཞི་བདེ་མཐར་ཐུག་པ་ཡིན།།
The Four Condensations of Dharma
All that is created by causes and conditions is subject to instantaneous cessation and is impermanent.
All phenomena altered by karma and klesa have the nature of pain, which brings mental unhappiness.
All phenomena, whether in samsara or nirvana, are empty because they are only imputations of the mind and do not exist independently in the identity of the self, which is without self.
The state of mind free from the illusory view of the existence of the self, free from suffering, is ultimate peace.
ཆོས་ནི་འཁོར་བ་ལས་བྲོས་བྱོལ་བྱས་ནས་འགྲོ་བའི་ཐབས་ལམ་ཞིག་མ་ཡིན་ལ། དེ་ལས་བཟློག་སྟེ་ཉིན་རེའི་འཚོ་བའི་ནང་འཁོར་བ་དེ་མྱ་ངན་ལས་འདས་པའི་གོ་འཕང་དུ་འགྱུར་བར་བྱེད་པའི་སྨན་རྫས་ཞིག་ཡིན།
འཇིག་རྟེན་གྱི་ཐེག་པ་ཞེས་པ་གཞན་ཕན་གྱི་བསམ་པ་རྣམ་པར་དག་པ་དང་། ཉན་རང་གི་ཐེག་པ་ཞེས་པ་རང་ཉིད་ཀྱི་ང་འདི་ལ་ཞེན་ཆགས་མེད་པའི་བསམ་པ་བདག་མེད་རྟོགས་པའི་བློ་དང་སྙིང ་རྗེའི་བསམ་པ་བཟུང་འབྲེལ། ཐེག་པ་ཆེན་པོ་ཞེས་པ་ཀུན་རྫོབ་བྱང་ཆུབ་ཀྱི་སེམས་དང་དོན་དམ་བྱང་ཆུབ་ཀྱི་སེམས་རྣམ་པ་གཉིས། གསང་སྔགས་ཀྱི་ཐེག་པ་ཞེས་པ་སྣང་སྟོང་རྟེན་འབྲེལ་རྟོགས་པའི་བློའི་མོས་པའམ་ཡིད་མོས་ཀྱི་སྟོབས་ཀྱིས་སྐད་ཅིག་ཉིད་དུ་མ་དག་པའི་སྣོད་བཅུད་རྣམས་དག་པའི་ཞིང་ཁམས་སུ་འགྱུར་བར་བྱེད་པའི་སེམས་ཀྱི་སྟོབས་སམ་བློའི་ནུས་པ་བཅས་ལ་ཆོས་ཟེར།
དེ་དག་གི་ཉམས་ལེན་ནི་རང་རང་གི་བློ་ནུས་དང་བསྟུན་ཏེ་ཐོས་བསམ་གོམས་གསུམ་གྱི་ཐབས་ལམ་འབད་བརྩོན་བྱེད་པས་གོང་གི་བློ་དེ་དག་མངོན་དུ་འགྱུར་བར་བྱེད་པ་དང་བློ་དེས་མི་ཚེའི་རྣ་འདྲེན་བྱེད་ཐུབ་པ་ལ་ཟེར།།
An essential Dharma will make samsara easier to experience with nirvana, suffering with happiness, and joy with pain.
Dharma is not a way to escape samsara, but rather an ingredient for transforming samsara into nirvana in daily life.
Dharma has various means and methods, such as Lokayana, which is an attitude of genuine altruism, Sarvakayana and Sautrantikayana are the mind of non-attachment to the Self with the realization of altruism and compassion, Mahayana is the mind of the two Bodhicittas (Ultimate and Conventional) and Tantrayana is the mind of the realization of the interdependence between the reality of appearance and the nature of emptiness, which is capable of instantly transforming an impure personal world into a pure personal realm through the power of imagination and visualization.
The practice of Dharma consists, depending on the different abilities of individual practitioners, in adopting any form of Dharma through study, contemplation and meditation. With this knowledge one can experience achieving the above mental states, the Dharma qualities, which become a guide for one's daily life.
སྐྱེ་འགྲོའི་སྡུག་བསྔལ་ཤེས་པར་བྱོས།།
མི་རྟག་འཁོར་བའི་རང་བཞིན་བལྟོས།།
སྣང་སྟོང་རྟེན་འབྲེལ་བལྟ་བ་གོམས།།
འགྲོ་ཀུན་སྙིང་རྗེས་ཁྱབ་པར་བྱོས།།
བྱང་ཆུབ་སེམས་མཆོག་བསྐྱེད་པར་བྱོས།།
བསོད་ནམས་ཡེ་ཤེས་ཚོགས་གཉིས་བསྐྲུན།།
ཆོས་ཀུན་སྒྱུ་མ་ལྟ་བུར་བསོམས།།
དུས་གསུམ་དགེ་བ་ཇི་སྙེད་པ།།
འགྲོ་བ་སེམས་ཅན་ཐམས་ཅད་དང་།།
བྱང་ཆུབ་ཆེན་པོའི་རྒྱུ་རུ་བསྔོས།།
སེམས་ཀྱི་ཞི་བདེ་ཐར་པ་སྟེ།།
སེམས་ཀྱིས་བསྐྲུན་ཅིང་སེམས་དུ་གནས།།
སེམས་སྟོང་དབྱེར་མེད་བདེ་བ་ཆེ།།
སེམས་ཅན་ཀུན་གྱི་ཡོན་ཏན་མཆོག།
one must understand the suffering of all beings,
comprehend the impermanent nature of samsara,
and meditate on the view of interdependence between appearance and emptiness.
Cultivate a heart of compassion towards all beings,
Practice of the supreme heart of bodhicitta,
Practice the accumulation of wisdom and merits,
Meditate on all things as an illusory reality.
sia le vostre che quelle degli altri dei tre tempi, per
beneficio di tutti gli esseri senzienti e per la
causa della grande illuminazione.
Nirvana is a state of mind characterised by peace.
It is a product of the mind remaining within the mind.
The bliss of the union of mind and emptiness,
This is the highest quality of all sentient beings.
Life is full of challenges and surprises as we journey through samsara, which is determined by karma. We travel a long and uncertain path conditioned by impermanence, without knowing where it will take us. The only certainty is the great quality of mind, one can enter into the practice of the Mindfulness of profound samadhi and awareness of the present moment, which can lead to living in infinite peace in dharmadatu.
Triple Jewels of protection
བཅོས་མིན་སྙིང་རྗེའི་བསམ་པ་དེ།།
མཐའ་མེད་འཕེལ་བའི་ནུས་པ་ལས།།
སེམས་ཀྱི་རང་བཞིན་འཇིག་རྟེན་ཀྱི།།
ཁམས་དང་དབྱེར་མེད་གཅིག་ཏུ་འགྱུར།།
ཉམས་མྱོང་ཆོས་ཀུན་ཤེས་རབ་དང་།།
སྟོང་པ་ཉིད་ཀྱི་ངོ་བོར་ཤར།།
འོད་གསལ་སྣང་བས་རང་སེམས་དེ།།
ཉོན་སྒྲིབ་ཤེས་སྒྲིབ་གཉིས་ལས་ཐར།། །།
Nirvana
Purely compassionate consciousness is
the power which unfolds endlessly,
and the nature of the spirit
merges with the universe.
Experienced in this way, everything is perceived,
in the unity of the wisdom of emptiness,
In the sight of such light purity, the mind of the self is
is freed from the two obstacles; to the development of knowledge and compassion.
མི་ཞིག་གི་བདེ་ཐབས་དང་རང་སྲུང་གི་ཆེད་དུ་ང་ཚོས་རང་འབྱུང་ཁོར་ཡུག་གཏོར་བཅོམ་དང་། དམག་འཁྲུག་དང་། འགྲོ་བ་མི་ཡི་རང་བཞིན་ལས་འདས་པའི་ང་རྒྱལ་དང་། གནོད་འཚེའི་བསམ་པ་བསྐྲུན་དགོས་ཀྱི་མེད། ང་ཚོས་ག་རེ་བྱས་ནས་དངོས་པོའི་སྐྱེ་མཆིའི་གནས་ལྟངས་རྣམས་དྲན་ཤེས་བཞིན་དང་སྙིང་རྗེའི་ བསམ་པས་རང་བཞིན་དངོས་པོའི་གཤིས་ལུགས་སུ་གཏོང་མི་ཐུབ་པ་གང་ཡིན་ནམ།།
And for the well-being of a person or for self-defence, do we have to cause all this destruction like pullusions, wars and nuclear weapons with inhuman emotions like hatred and anger?
Why can't we let things go as their pure natural process of birth and death, with awareness and compassion?
World of Happiness
Happiness is an innate quality of our world.
Happiness is present in our life in an immediate and spontaneous way and the key to open the secret door of mind and body that leads us into this natural happiness is the consciousness of self-awareness that must be kept alive through the profound practice of meditation.
To define meditation in the simplest way one must carefully practice the delicate action of systematic and undistracted observation of the breath in the rhythm of inhalation and exhalation, in this way one cultivates the harmonious balance that produces warmth in the mind and body, which are thus unified and uninterruptedly purified.
འགའ་ཞིག་ཕྱི་མའི་འདུན་མ་དོན་དུ་གཉེར།།
འགའ་ཞིག་དག་པའི་གཞིང་ཁམས་དོན་དུ་གཉེར།།
འགའ་ཞིག་ཐར་པའི་གོ་འཕང་དོན་དུ་གཉེར།།
དོན་གཉེར་གང་ཞིག་བདག་འཛིན་ལས་བྱུང་བ།།
དོན་གཉེར་དེ་ཉིད་སྡུག་བསྔལ་ཉིད་དུ་འགྱུར།།
སྡུག་བསྔལ་འཕེལ་ཞིང་བདག་འཛིན་བརྟན་པར་བྱེད།།
རང་སེམས་བདེ་བར་གནས་པའི་གོ་སྐབས་དབེན།།
བདག་ལ་ཆགས་པའི་འདོད་འདུན་ལ་གནས་པས།།
ལས་ནི་རྒྱུན་མི་ཆད་པར་བསགས་པར་བྱེད།།
ལས་རྒྱུན་ཆད་པར་བྱེད་པའི་སྤྱོད་པ་ནི།།
རྩོལ་མེད་ལས་ཀྱི་རྣལ་འབྱོར་ལ་གནས་བྱོས།། །།
Yoga of effortless action
Some seek paradise or the pure land,
Others seek the state of spiritual liberation.
Any will that arises from attachment to the Self,
the will itself, turns into pain or suffering,
increases the state of constant dissatisfaction and reinforces the selfish attitude,
that renders so difficult to find a moment of inner peace.
Living to satisfy desires motivated by the attitude of selfish attachment,
and to break this continuity,
it is necessary to remain in the yoga of effortless action.
Buddhism in daily life
Many people wonder whether Buddhism can provide an answer to how to make daily life, economics and the environment meaningful. This is because most masters generally focus on teaching to abandon the well-being of the present life, to focus on the next healthy life, to see the world as an ocean of suffering, and to remember death in daily life, which for those who do not have a deep understanding of Dharma theory and practice might provoke fear and anxiety and much suffering in their lives, instead of providing peace and joy in their hearts.
The first level of guidance for mankind from Buddhism is known as Loka-yana, the path of worldly beings, which consists of learning the values of human life, values that can bring many benefits to oneself and others in this life, especially with the development of a genuine heart one can make this life meaningful and in the end there is nothing left to regret about one's life.
ཆོས་ཀྱི་འཁོར་ལོ།
སངས་རྒྱས་ཤྭཀྱ་ཐུབ་པས་ཆོས་ཀྱི་འཁོར་ལོ་དང་པོར་གདུལ་བྱ་རྣམས་ལ་འཕགས་པའི་བདེན་པ་བཞི་བསྟན་པར་མཛད། དེ་ཡང་།
སྡུག་བསྔལ་༼ནད་ན་ཚ་དང་རྒས་པ་དང་འབྱུང་བ་མ་མཉམ་པ་ལས་བྱུང་བའི་སྡུག་བསྔལ་གྱི་སྡུག་བསྔལ། ཟས་དང་ལོངས་སྤྱོད་ཀྱི་བདེ་བ་ལས་བྱུང་བའི་འགྱུར་བའི་སྡུག་བསྔལ། མི་ཚེའི་ཆ་ཤས་སུ་གཏོགས་པ་ལྡོག་ཏུ་མེད་པའི་འཁོར་བའི་གནས་ལྟངས་ལས་བྱུང་བ་ཁྱབ་པ་འདུ་བྱེད་གྱི་སྡུག་བསྔལ་བཅས་༽ཤེས་པར་བྱ་བ།
ཀུན་འབྱུང་༼སྡུག་བསྔལ་དེ་གསུམ་གྱི་རྒྱུ་ལས་དང་ཉོན་མོངས་པ་རྣམས་༽ སྤང་བར་བྱ་བ།
འགོག་པ་༼སྡུག་བསྔལ་སྤངས་པའི་ཞི་བ་མྱང་འདས་༽ མངོན་དུ་བྱ་བ།
ལམ་ ༼ ཆོས་ཀྱི་འཁོར་ལོས་མཚོན་པའི་འཕགས་ལམ་ཡན་ལག་བརྒྱད་དང་ལྷག་པའི་བསླབ་པ་གསུམ་༽བསྒོམ་པར་བྱ་བ།
ཅེས་ནད་པ་ཞིག་གི་ནད་ངོས་འཛིན་དགོས་པ་དང་། ནད་ཀྱི་རྒྱུ་སྤང་བྱ་ཡིན་པ་དང་། ནད་ལས་གསོས་པའི་བདེ་བ་ཐོབ་བྱ་ཡིན་པ་དང། སྨན་བཅོས་བསྟེན་དགོས་པ་བཅས་ཀྱི་དཔེ་ལྟར་ཡིན།
The Dharma wheels
DHARMACHAKRA -In his first Dharma teaching, Buddha addressed the fundamental teaching of the "FOUR NOBLE TRUTHS."