Meditation on Amitābha
by Sakya Pandita Kunga Gyaltsen
(Meditation on Amitābha and the yoga of sleep)
To the Guru and Mañjughoṣa, I pay homage.
When you go to sleep at night, lie down on your right side and practice the taking of refuge and the generation of Bodhicitta.
Imagine that the place where you are is the pure land of Sukhāvatī and visualize yourself as your deity yidam.
In front of you, on a disk of lotus and moon, is Amitābha, red in color, with both hands in the mudrā of equanimity and holding an alms bowl full of amṛta nectar.
His legs are crossed and he is adorned with various ornaments. Imagine him surrounded by gurus and, besides them, Buddhas and Bodhisattvas.
Mentally make three prostrations and recite three times the practice of the seven branches from the Prayer of Good Deed.
Then, exhaling, think of your mind dissolving into the heart of the Buddha and becoming inseparably united with it.
As you breathe in, imagine the light emanating from the heart of the Buddha. It enters through your voice and dissolves in your heart.
In this cadence the Buddha's mind-wisdom becomes inseparably united with your mind. Repeat this process three times.
In the end, think of Buddhas and Bodhisattvas dissolving into Gurus. The gurus dissolve into Amitābha. Amitābha, in turn, dissolves into the light and dissolves into you. You also dissolve into the light, imagining that the Buddha, the deity yidam and your own mind are inseparable.
Then recite the following aspiration prayer:
"Born there in a beautiful lotus flower,
In that excellent and joyful realm of Buddha,
may the Buddha Amitābha himself
grant me the prophecy foretelling my enlightenment!"
In this state, fall asleep without allowing your attention to wander elsewhere.
Through this practice, in the future you will leave your body, like a snake shedding its skin, to be miraculously reborn from a lotus in the pure Western land of Sukhāvatī, where you will receive the Dharma teachings from Amitābha, as explained in the Ratnakūṭa Sūtra.
This Amitābha meditation practice is the implication of the following verses from the King of Prayer, The Good Deeds,
"When the time of my death comes,
let everything that obscures me fade away, so that
I can look upon Amitābha, there in person,
And go immediately to His pure land of Sukhāvatī.
In that pure land, may I fulfill each of these wishes!"
This English version was edited by Geshe Gedun Tharchin
Any merits from this work are dedicated for the benefit of all sentient beings, for their inner peace and well-being.
ROME: 28.02.2025 Losar (New Year) of the Tibetan year 2152 Wood Snake
The meeting of earth with water brings youth and prosperity.
Youth and prosperity bring great happiness.
༄༅། །སྣང་བ་མཐའ་ཡས་བསྒོམ་དོན་བཞུགས། །
བླ་མ་དང་འཇམ་པའི་དབྱངས་ལ་ཕྱག་
དགོངས་མོ་ཉལ་བའི་དུས་སུ། གློ་གཡས་པ་འོག་ཏུ་བཅུག་ནས་ཉལ་ལ།
སྐྱབས་འགྲོ་སེམས་བསྐྱེད་བྱས་ལ།
ས་ཕྱོགས་འདི་བདེ་བ་ཅན་གྱི་ཞིང་ཁ
དེ་ནས་དབུགས་ཕྱིར་རྒྱུ་བ་དང་བསྟུན་ལ་རང་གི་སེམས་རྒྱལ་བའི་ཐུགས་ཀ
རྒྱལ་བའི་དཀྱིལ་འཁོར་བཟང་ཞིང་དག
པདྨོ་དམ་པ་ཤིན་ཏུ་མཛེས་ལས་སྐྱེས
སྣང་བ་མཐའ་ཡས་རྒྱལ་བས་མངོན་སུམ་
ལུང་བསྟན་པ་ཡང་བདག་གིས་དེར་ཐོབ་
ཅེས་སྨོན་ལམ་དེ་བཏབ་ལ།
དེའི་ངང་ལ་ཡིད་གཞན་དུ་མི་འགྱུར་
དེ་ལྟར་བྱས་པས་ཕྱི་མ་ལ་ལུས་འདི།
སྦྲུལ་ཤུན་པ་བརྗེས་པ་ལྟར་བོར་
འདི་ནི་བཟང་སྤྱོད་ལས།
བདག་ནི་འཆི་བའི་དུས་བྱེད་གྱུར་
སྒྲིབ་པ་ཐམས་ཅད་དག་ནི་ཕྱིར་
མངོན་སུམ་སྣང་བ་མཐའ་ཡས་དེ་མཐོ
བདེ་བ་ཅན་གྱི་ཞིང་དེར་རབ་ཏུ་
དེར་སོང་ནས་ནི་སྨོན་ལམ་འདི་དག་
ཐམས་ཅད་མ་ལུས་མངོན་དུ་འགྱུར་
ཅེས་གསུངས་པའི་དགོངས་དོན་སྣང་བ་མཐའ་ཡས་ཀྱི་སྒོམ་ཡིན། །
སྣང་བ་མཐའ་ཡས་ཀྱི་བསྒོམ་དོན་ཆོས་ཀྱི་རྗེ་ས་སྐྱ་པཎྜི་ཏས་མཛད་པའོ།། །།